TRIED & TESTED: Veiligheidsbeugels van BR Tech Stirrup Venice

In de rubriek Tried & Tested schrijf ik reviews over producten die ik uitvoerig gedragen en/of uitgeprobeerd heb. Zo hoef jij nooit meer een miskoop te doen! Dit keer: de BR Tech Stirrup Venice stijgbeugels + BR stijgbeugelhoesjes.

Wat?
BR Alutech Venice stijgbeugels, €264,95 (klik hier voor meer info)

Algemene info over de stijgbeugels + de hoesjes
De Alutech Venice stijgbeugel is een lichtgewicht aluminium stijgbeugel. Het heeft een magnetisch veiligheidsysteem; wat inhoudt dat als je van je paard valt, jouw lichaamsgewicht ervoor zorgt dat de beugel openklapt en je voet vrij komt. Je voorkomt hiermee dat je voet vast blijft hangen in je stijgbeugel tijdens een val. Zodra je voet vrij komt van de beugel, sluit de beugel ook weer automatisch. Hij blijft dus niet onhandig en gevaarlijk uitsteken.

De afgeschuinde stijgbeugelriemophanging zorgt voor een goede beugelpositie, waardoor je voet in de juiste positie gehouden wordt. Dit geeft je als ruiter meer stabiliteit en verbetert de beenligging. Verder heeft de beugel een brede antislip beugelzool met grof profiel. Zowel de beugel als de zool is slijtvast. Beide behouden hun kleur en roesten niet dankzij een anodiseerlaag.

De bijpassende stijgbeugelhoesjes zijn gemaakt van neopreen en beschermen je zadel tegen krassen en beschadigingen door het opsteken van de beugels. Ook voorkomen ze doffe plekken op je zadel.

Mijn ervaringen
De beste manier om deze beugels te testen? Keihard van je paard af vallen! “Helaas” is Daisy één van de braafste pony’s ter wereld, dus dat werd ‘m niet 😉 Om toch tot een goede review te komen, heb ik m’n best gedaan om toch zo goed mogelijk het veiligheidssysteem te testen.

Een aspect waar ik op ging letten, was het losklikken van de beugel. Dit moet natuurlijk niet te langzaam of juist te snel gebeuren. Wanneer ik flink met mijn gewicht naar de zijkant van de beugel hing, klikte de beugel inderdaad direct los. Ik heb veel buitenritten gemaakt en hindernisjes gesprongen met de beugels, om te testen of ze ook soms ongewenst open klikken. Gelukkig was dat niet geval! Door de magnetische sluiting moet je best wat druk zetten voordat ze opengaan.

Verder viel mij op dat de zool echt een ontzettend grof profiel heeft. Als je er snel met je vingers overheen gaat, doet het nog best zeer. Lekker scherp dus 😉 Ik rijd normaal gesproken met heel gladde stijgbeugelzolen, dus ik merkte direct bij het opstappen al het verschil. Je zit goed stevig in de beugels. Op zich een pluspunt natuurlijk, maar omdat ik normaal gesproken heel ‘los’ zit, merkte ik dat ik het soms ook een beetje irritant vond. Kwestie van wennen denk ik.

Ik ben natuurlijk niet gevallen, dus in die zin kan ik niet met 100% zeggen of ze daadwerkelijk goed werken, maar één ding werd mij wel direct duidelijk: ik voelde mij tijdens het rijden (en dan met name tijdens de springlessen) een stuk veiliger. Ik had meer zelfvertrouwen. Ik denk dat dat één van de grootste pluspunten is van deze beugels: je eigen gemoedstoestand. Je weet dat je weer net een stukje veiliger op je paard zit. Als je valt hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat je vast blijft zitten met je voet en dat je meters wordt meegesleurd. Bést een geruststellende gedachte 😉

Dan nog even over de looks: Er komen tegenwoordig steeds meer veiligheidsbeugels op de markt, maar ik moet zeggen dat ik deze Alutech Venice toch wel één van de mooiere vind. Door de effen zwarte kleur vind ik ‘m heel chique staan en daarom misstaat de beugel ook echt niet bij een dressuurzadel. Misschien vind ik het zelfs nog wel mooier dan zilverkleurige beugels..

Zouden jullie deze beugels proberen? Laat je reactie achter op m’n Facebookpagina, klik hier!

You may also like

2 Comments

  1. Zouden jullie een keer de BR pro sprenger beugels kunnen testen?
    Groetjes!

  2. […] ik nu altijd met mijn gevlochten teugels rijd) en een setje stijgbeugels (terwijl ik nu de veiligheidsbeugels van BR heb). Die spullen zal ik voorlopig niet meer gebruiken, dus dat kan makkelijk uit m’n […]

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *